De restauratie
Welkom bij Mijn Franse Godin, waar we met trots onze toewijding aan de restauratie van een Citroen DSpecial tonen.
Bekijk hier een compilatie van de dagelijkse restauratiewerkzaamheden, gepresenteerd met foto's, video's en beknopte tekst.
Waar geen foto's beschikbaar waren, zijn vergelijkbare restauratiebeelden van JeePee gebruikt.
Laat u inspireren.
Deze site wordt u aangeboden door Citro-JeePee. Naast het volgen van de restauratie, delen we ook praktische tips en technische inzichten over het onderhoud en de historie van de klassieke Citroën ID & DS.
Ontdek meer over de unieke techniek, het tijdloze design en de rijke geschiedenis van deze iconische Franse auto.
Voor liefhebbers en nieuwsgierigen is er altijd iets nieuws te leren!
Verslag 61.
30 oktober Jaar 2
Vandaag zijn we verdergegaan met de voorste retourleidingen en het vat van de LHM.
Via Marktplaats hebben we een bodemplaat aangeschaft. Deze moet nog wel behandeld worden.
De aansluiting van de HD-regelaar wordt vernieuwd. Hieronder zie je het oude exemplaar.
Oud en nieuw naast elkaar.
Alvast voorbereid, nu nog even wachten op de plaatsing van de motor, zodat alles netjes en correct aangesloten kan worden.
Het prachtige onderdeel bij de hoofdremcilinder dat speciaal is ontworpen voor de retourslang.
Hieronder zie je de losse onderdelen. Aan de rechterkant bevindt zich nog een deel van de oude retourleiding.
De LHM-retourslangen worden vervangen door nieuwe exemplaren. (Links: oude slang, rechts: nieuwe slang.)
Bij het verdeelstuk (met manocontact) is eveneens een duurzame rubberen retourslang bevestigd.
Deze sluit perfect aan op het gebogen deel (en het T-stukje) bij de hoofdremcilinder.
Sluit eerst de nylon retourslang aan op de voorste hoogteregelaar.
En weer netjes op zijn plek.
De nylon retourslangen van de hoofdremcilinder (onderste aansluiting), de voorste hoogteregelaar en de achterste hoogteregelaar komen samen in het hydrauliekreservoir. Op de afbeelding hieronder zie je het rubberen onderdeel waar deze leidingen samenkomen.
Alle drie de leidingen worden voorzien van een schuifstukje, dat zorgvuldig in het rubber wordt geplaatst.
Na het plaatsen in het rubber.
Hieronder zie je de route die de nylonslangen afleggen naar het LHM-vat, duidelijk in beeld gebracht.
Een blik op de linker voorzijde vanuit een ander perspectief.
Om te controleren of de slangen allemaal de juiste afstanden hebben, wordt het vat tijdelijk geplaatst.
Daarvoor moet de accusteun tijdelijk worden gemonteerd.
De onderzijde met de slangen die nog moeten worden aangesloten.
De slangen worden voorzien van een rubberen beschermlaag, die de slang beschermt tegen de druk van de gebruikte slangklemmen.
Een helder overzicht van dit drukke verkeersknooppunt.
Alle slangen zijn correct gemonteerd. De retourslang, die op de bovenste aansluiting van de hoofdremcilinder hoort te zitten, moet echter nog worden aangesloten.
De LHM-slang was niet meer op voorraad, maar een nieuwe is inmiddels besteld.
We vervolgen met de montage van de stuurkolom, waarop ook het schakelmechanisme is bevestigd.
De bijbehorende kabel is weer volledig in optimale conditie gebracht.
De zijde die verantwoordelijk is voor het bedienen van de versnellingsbak.
De kabel wordt geïnstalleerd in de stuurkolom.
Aan de andere kant wordt een onderdeel van de schakelstang geplaatst.
Dit onderdeel wordt verbonden met de schakelstang middels een pennetje.
En natuurlijk een splinternieuw speldje.
Hieronder zie je de voormalige situatie bij het schutbord, waar een stuk schuimrubber is aangebracht.
Het oude schuimrubber is niet meer bruikbaar. Daarom is de onderstaande mal gemaakt om dit stukje schuimrubber te reproduceren.
En een nieuwe die gelijmd moet worden.
Het schutbord wordt zorgvuldig bespoten met contactlijm.
Opnieuw afgewerkt met een laagje comfortabel schuimrubber.
Het complete stuurhuis inclusief schakelpook.
Plaats eerst de pook door het schutbord en draai vervolgens het geheel eenvoudig op zijn plek.
Volgende keer gaan we verder met dit geweldige avontuur vol uitdagingen!
Groet,
JeePee

Andere uitdagingen
Citroen ID & DS interieur- Exterieur onderdelen
Bent u op zoek naar specifieke onderdelen voor uw Citroën ID of DS? Zoek niet verder en neem direct contact met ons op!
Wij bieden een uitgebreid assortiment aan interieur- en exterieurdelen, perfect geschikt voor uw Franse klassieker. Bovendien verzenden wij wereldwijd.
Neem gerust contact met ons op via e-mail of bezoek onze webshop: Citro-JeePee.