De restauratie

 

Welkom bij Mijn Franse Godin, waar we met trots onze toewijding aan de restauratie van een Citroen DSpecial tonen.

Bekijk hier een compilatie van de dagelijkse restauratiewerkzaamheden, gepresenteerd met foto's, video's en beknopte tekst.

Waar geen foto's beschikbaar waren, zijn vergelijkbare restauratiebeelden van JeePee gebruikt. 

 

Laat u inspireren. 

 

Deze site wordt u aangeboden door Citro-JeePee.  Naast het volgen van de restauratie, delen we ook praktische tips en technische inzichten over het onderhoud en de historie van de klassieke Citroën ID & DS.

Ontdek meer over de unieke techniek, het tijdloze design en de rijke geschiedenis van deze iconische Franse auto.

Voor liefhebbers en nieuwsgierigen is er altijd iets nieuws te leren!

Verslag 57.

16 oktober Jaar 2

Een overzicht van de onderdelen die we tot nu toe hebben aangeschaft voor onze Franse Godin. 

Terug naar de dagelijkse bezigheden; laten we eerst verdergaan met het pedaalgedeelte.

De remschakelaar was afgewerkt met isolatieband dat makkelijk losliet. De bedrading is opnieuw doorgemeten en keurig voorzien van een klassiek isolatiebandje voor een nette afwerking.

Let bij de montage wel op het volgende: het rempedaal moet achter het borgplaatje komen ( en niet ervoor... zoals ik eerst had gedaan).

Aan de achterkant van de plaat zat een stuk schuimrubber. Daaronder heb ik een nieuw stuk schuimrubber geplaatst dat ik nog had liggen.

Gelijmd op de achterplaat hoeft het niet helemaal perfect te zijn – uiteindelijk zie je er toch nauwelijks iets van.

Een vooraanzicht van het gereviseerde onderdeel, compleet met stijlvolle rubbers op de pedalen.

Gereviseerde hoofdremcilinder geplaatst, omdat de oude aanzienlijk versleten was.

Bij het monteren van de pedalenset vervangen we direct de koppelingskabel. Op de foto zie je het pennetje waarmee de kabel is verbonden aan de hevel.

En weer geheel compleet.....

Gemonteerd en bekeken vanuit het motorgedeelte.

En een kijkje aan de binnenkant.

Eerst worden beschermrubbers op het chassis geplaatst om de leidingen veilig door te voeren. Vervolgens wordt het rubber zorgvuldig afgekit voor extra bescherming.

 

De installatie van de leidingen begint goed vorm te krijgen.

Hieronder zie je het verloop van de leiding, gemarkeerd met zwart plakband.

 

.. en komt terecht aan de rechterzijde van de voorste hoogteregelaar.

De linkerzijde van de hoogteregelaar....

..... komt terecht op het verdeelblok.

De onderzijde van de hoogteregelaar....

...... komt terecht in het motorgedeelte en zal de beide veercilinders gaan bedienen.

De leiding was iets te lang, dit opgelost door er een lus in te maken.

De bovenkant van de hoofdremcilinder (achterzijde tegen het schutbord) gaat naar .......

Verdeelblok links onder ( let wel: vanaf de voorkant gezien).

De blanco leiding komt uit op een splitsing ( 3-weg) , de onderste zijde gaat de hydrauliek van het stuurhuis bedienen.

De andere (linker) zijde gaat naar ...................

Verdeelblok rechts onder ( let wel: vanaf de voorkant gezien).

Het onderdeel dat het stuurhuis bedient (aanvoer en retour) is nog behoorlijk vettig en moet grondig worden gereinigd.

De oude rubberen leidingen waren niet langer in optimale staat.

En een tip : wat vaseline op de wartels... dan gaan ze weer wat makkelijker los in de toekomst.


Volgende keer gaan we verder met dit geweldige avontuur vol uitdagingen! 

 

Groet,

JeePee

Andere uitdagingen 

Citroen ID & DS interieur- Exterieur onderdelen

Bent u op zoek naar specifieke onderdelen voor uw Citroën ID of DS? Zoek niet verder en neem direct contact met ons op!

Wij bieden een uitgebreid assortiment aan interieur- en exterieurdelen, perfect geschikt voor uw Franse klassieker. Bovendien verzenden wij wereldwijd.

Neem gerust contact met ons op via e-mail of bezoek onze webshop: Citro-JeePee.