De restauratie
Welkom bij Mijn Franse Godin, waar we met trots onze toewijding aan de restauratie van een Citroen DSpecial tonen.
Bekijk hier een compilatie van de dagelijkse restauratiewerkzaamheden, gepresenteerd met foto's, video's en beknopte tekst.
Waar geen foto's beschikbaar waren, zijn vergelijkbare restauratiebeelden van JeePee gebruikt.
Laat u inspireren.
Deze site wordt u aangeboden door Citro-JeePee. Naast het volgen van de restauratie, delen we ook praktische tips en technische inzichten over het onderhoud en de historie van de klassieke Citroën ID & DS.
Ontdek meer over de unieke techniek, het tijdloze design en de rijke geschiedenis van deze iconische Franse auto.
Voor liefhebbers en nieuwsgierigen is er altijd iets nieuws te leren!
Verslag 56.
14 oktober Jaar 2
En door met de leidingen! Vandaag hebben we eerst het verdeelstuk/drukcontact gemonteerd. Zonder dit onderdeel weten we namelijk niet precies hoe de leidingen zouden moeten lopen.

Het verdeelhuis met manocontact van binnen goed schoongemaakt.

Het manocontact wat weer wordt bevestigd met ringetje op de achtergrond.

Ringetje aangebracht en manocontact kan weer worden gemonteerd.

Een volledig aanzicht vanaf de voorkant.

Direct het verlengstuk voor de rechter veercilinder tijdelijk gemonteerd. Let op: de cilinder moet nog 180 graden worden gedraaid.

De hulpstukken alvast geplaatst, we moeten wel een idee verkrijgen hoe de leidingen gaan verlopen.

Verdeelhuis met manocontact en de montageonderdelen.

Terug op de vertrouwde plek, stevig tegen het schutbord.

De leidingen zijn ook aangesloten op het remsysteem, maar hier had ik tot nu toe weinig aandacht aan besteed.
Conclusie: Alles moet uit elkaar.

Uitzicht op de remschakelaar.

Detail van de bout waar de veer aan is bevestigd voor het koppelpedaal.

Net als vroeger..... alles weer lekker vet en onder de smurrie.


Bevestiging van de veer ( voor het koppelen) aan de bovenzijde.


Het schuimrubber gedeelte is nagenoeg vergaan en verteerd.

Even snel een mal gemaakt zodat er een nieuw stukje schuimrubber kan worden aangebracht.

We gaan verder met het verwijderen van de remschakelaar.

Een duidelijk overzicht van de positie van beide veren, handig als je het geheel later weer in elkaar zet.

De klauw in het midden kan worden verwijderd als de bout is gedemonteerd.



Klauw kan eenvoudig worden verwijderd als het pedaal geheel is "ingetrapt".


De as kan vervolgens eenvoudig worden verwijderd.

Stand van de veer op het rempedaal.

En de stand van de veer voor het koppelingspedaal.


Een overzicht van alle losse onderdelen.

Als je alles zorgvuldig demonteert, ontdek je vaak kleine slijtageplekken die anders onopgemerkt blijven. Een goed voorbeeld hiervan is de veer van het koppelingspedaal.

Alles is weer volledig gestraald en perfect voorbereid voor een laag primer en een glanzende zwarte afwerking.

Kabel voor de koppeling wordt gelijk vervangen. Boven: oud... en onder: nieuw.



En weer terug naar ons schutbord.


De voorste hoogteregelaar wordt zorgvuldig gemonteerd en aansluitend voorzien van de benodigde leidingen.




Volgende keer gaan we verder met dit geweldige avontuur vol uitdagingen!
Groet,
JeePee


Andere uitdagingen

Citroen ID & DS interieur- Exterieur onderdelen
Bent u op zoek naar specifieke onderdelen voor uw Citroën ID of DS? Zoek niet verder en neem direct contact met ons op!
Wij bieden een uitgebreid assortiment aan interieur- en exterieurdelen, perfect geschikt voor uw Franse klassieker. Bovendien verzenden wij wereldwijd.
Neem gerust contact met ons op via e-mail of bezoek onze webshop: Citro-JeePee.