De restauratie
Welkom bij Mijn Franse Godin, waar we met trots onze toewijding aan de restauratie van een Citroen DSpecial tonen.
Bekijk hier een compilatie van de dagelijkse restauratiewerkzaamheden, gepresenteerd met foto's, video's en beknopte tekst.
Waar geen foto's beschikbaar waren, zijn vergelijkbare restauratiebeelden van JeePee gebruikt.
Laat u inspireren.
Deze site wordt u aangeboden door Citro-JeePee. Naast het volgen van de restauratie, delen we ook praktische tips en technische inzichten over het onderhoud en de historie van de klassieke Citroën ID & DS.
Ontdek meer over de unieke techniek, het tijdloze design en de rijke geschiedenis van deze iconische Franse auto.
Voor liefhebbers en nieuwsgierigen is er altijd iets nieuws te leren!
Verslag 52.
1 oktober Jaar 2
We vervolgen met het monteren van de voorste draagarmen.
Hieronder zie je de rechter draagarm volledig gemonteerd, met de bouten en moeren stevig vastgezet met een momentsleutel.


De linker draagarm ligt klaar om te worden gemonteerd.



De stangetjes voor de hoogteregeling dienen ook te worden bevestigd. Hieronder zie je het gedeelte van de voorste linkerzijde.


Tijdelijk vastgezet voor nu.

Het stangetje van de hoogteregelaar loopt netjes door de voorste linker draagarm.

De stang die de hoogte aan de achterkant verstelt, is mooi in beeld en loopt elegant over de voorste draagarm.

Hieronder de stangetjes voor het achterste gedeelte.

De handbediening voor de hoogteregelaars is geheel afgemonteerd.

De stang wordt keurig in de linker chassisbalk geplaatst.

Een deel van de voorkant

... en aan de achterkant.

De stabilisatorstang wordt opnieuw gemonteerd, inclusief de geleider aan de bovenzijde.
De kunststof schalen zijn vervangen voor nieuwe exemplaren.


De bovenste helft zonder kunststof geleiderbus.

Nu uitgerust met een duurzame kunststof geleider.

In de voorste draagarm is een uitsparing ontworpen om plaats te bieden aan de kunststof geleider (de andere schaalhelft) en twee metalen plaatjes.

Hieronder vind je de stabilisatorstang.


De schaalhelft, samen met de metalen plaatjes, is bevestigd aan de linker voorzijde.

Beide bovenste geleiders worden voorzien van vetnippels.


De stangen die op de stabilisatorstang moeten worden gemonteerd, worden later afgewerkt.


Een blik op de linkerkant.

De rechterzijde en de beugels zijn opnieuw zorgvuldig gemonteerd.

De bussen met schroefdraad zijn aangebracht op de stabilisatorstang, aan de rechterzijde draai je de bus tot aan het einde van de schroefdraad.

Aan de linkerzijde wordt de bus direct vastgezet op het draad van beide stangen.
De witte substantie die je ziet, is een keramisch smeermiddel. Dit zorgt ervoor dat alles in de toekomst eenvoudig losgemaakt kan worden. Het kan wat spatten, maar dat is geen probleem.

De bus aan de rechterzijde kan eenvoudig opnieuw worden bevestigd. Zorg er hierbij voor dat de hart-op-hart afstand (onderkant/bovenkant) precies 198 mm is.
Voor meer informatie, raadpleeg werkplaatshandboek hoofdstuk D-410.

De bussen zijn zorgvuldig gemonteerd op de juiste afstand...

Volgende keer gaan we verder met dit geweldige avontuur vol uitdagingen!
Groet,
JeePee


Andere uitdagingen

Citroen ID & DS interieur- Exterieur onderdelen
Bent u op zoek naar specifieke onderdelen voor uw Citroën ID of DS? Zoek niet verder en neem direct contact met ons op!
Wij bieden een uitgebreid assortiment aan interieur- en exterieurdelen, perfect geschikt voor uw Franse klassieker. Bovendien verzenden wij wereldwijd.
Neem gerust contact met ons op via e-mail of bezoek onze webshop: Citro-JeePee.