De restauratie
Welkom bij Mijn Franse Godin, waar we met trots onze toewijding aan de restauratie van een Citroen DSpecial tonen.
Bekijk hier een compilatie van de dagelijkse restauratiewerkzaamheden, gepresenteerd met foto's, video's en beknopte tekst.
Waar geen foto's beschikbaar waren, zijn vergelijkbare restauratiebeelden van JeePee gebruikt.
Laat u inspireren.
Deze site wordt u aangeboden door Citro-JeePee. Naast het volgen van de restauratie, delen we ook praktische tips en technische inzichten over het onderhoud en de historie van de klassieke Citroën ID & DS.
Ontdek meer over de unieke techniek, het tijdloze design en de rijke geschiedenis van deze iconische Franse auto.
Voor liefhebbers en nieuwsgierigen is er altijd iets nieuws te leren!
Verslag 50.
24 September Jaar 2
Vandaag hebben we verdere stappen gezet met de montage van onderdelen van de achterophanging.
Om de montage te kunnen uitvoeren, zijn de tijdelijke steunen verwijderd en staat het chassis nu weer stevig op assteunen.

Eerst wat losse onderdelen gemonteerd, zoals de steun voor de flexibele remleiding aan de rechterzijde.

Nu voorzien met een flexibele remleiding.

De afdekplaat die samen wordt gemonteerd met de steun en flexibele remleiding aan de linkerzijde.

Direct een beschermrubber geplaatst aan de linker achterzijde, precies ter hoogte van de steun.

De beschermkap is opnieuw zorgvuldig aangebracht.

De linker retourleiding aan de achterkant is eveneens netjes op zijn plaats bevestigd.


We vervolgen met de montage van de linker achterophanging, te beginnen met het plaatsen van de ankerplaat.

De boutjes worden met een speciale dopsleutel aangedraaid.

De ankerplaat is weer stevig bevestigd.

Voor de montage worden de nieuwe remcilinders zorgvuldig gereinigd in benzine, zodat alles perfect schoon is.
Tijdens het demonteren komt het prachtige paarse kleurtje, ter bescherming van de cilinders, tevoorschijn en geeft het een uniek karakter.

De cilinder zelf wordt ook in de benzine schoon gemaakt.

Alles wordt zorgvuldig gemonteerd, waarbij alle onderdelen, inclusief de cilinder, vooraf een LHM-badje krijgen.

Alles terug op zijn plek.


De remschoenen zijn vervangen. Hier zie je de oude en nieuwe exemplaren naast elkaar.
De stelmoer van de oude remschoen wordt overgezet op de nieuwe versie.


Vooraf wordt er nog wat kopervet aangebracht.

De borgplaat wordt zorgvuldig geplaatst.

De geleiders zijn weer aanwezig aan beide zijden.

Let op de remvoeringen: het exemplaar met de lange zijde wordt aan de voorkant geplaatst.

Het opvanggootje ziet er weer keurig uit.

Hieronder aangebracht en tevens is de veer gemonteerd.

Het tuitje is aan de buitenzijde voorzien van een stukje rubber.


De lagers worden voorzien van wiellagervet.

Het onderste lager is inmiddels geplaatst, en de as steekt nu naar buiten. De oude lagers zijn hergebruikt, aangezien deze nog in uitstekende staat verkeren.
De keerring is daarentegen wel vervangen.

Ongeveer 50 gram lagervet wordt zorgvuldig aangebracht.

De afstandbus wordt aangebracht.


De bovenste geleidebus is nog steeds zichtbaar.

Volgorde van de bevestigingsonderdelen.






Het complete plaatje is bijna af! De remschoenen moeten alleen nog gecentreerd worden. Hiervoor moet nog een speciaal stukje gereedschap worden gemaakt.

De beugel voor de rechter flexibele remleiding zit er weer op.

Volgende keer gaan we verder met dit geweldige avontuur vol uitdagingen!
Groet,
JeePee


Andere uitdagingen

Citroen ID & DS interieur- Exterieur onderdelen
Bent u op zoek naar specifieke onderdelen voor uw Citroën ID of DS? Zoek niet verder en neem direct contact met ons op!
Wij bieden een uitgebreid assortiment aan interieur- en exterieurdelen, perfect geschikt voor uw Franse klassieker. Bovendien verzenden wij wereldwijd.
Neem gerust contact met ons op via e-mail of bezoek onze webshop: Citro-JeePee.