De restauratie

 

Welkom bij Mijn Franse Godin, waar we met trots onze toewijding aan de restauratie van een Citroen DSpecial tonen.

Bekijk hier een compilatie van de dagelijkse restauratiewerkzaamheden, gepresenteerd met foto's, video's en beknopte tekst.

Waar geen foto's beschikbaar waren, zijn vergelijkbare restauratiebeelden van JeePee gebruikt. 

 

Laat u inspireren. 

 

Deze site wordt u aangeboden door Citro-JeePee.  Naast het volgen van de restauratie, delen we ook praktische tips en technische inzichten over het onderhoud en de historie van de klassieke Citroën ID & DS.

Ontdek meer over de unieke techniek, het tijdloze design en de rijke geschiedenis van deze iconische Franse auto.

Voor liefhebbers en nieuwsgierigen is er altijd iets nieuws te leren!

Verslag 23.

3 April Jaar 2

 

Met Pasen in aantocht is het heerlijk om weer aan onze godin te werken.

Deze keer richten we ons op het gaspedaal: eerst voorzien van een beetje kopervet voordat we het asje bevestigen. 

 

Om te zorgen dat we aan de andere kant weer niet het gaspedaal naar binnen drukken... zetten we het voorzichtig vast met wat blokjes hout en een krikje. 

Het mechanisme wordt weer vastgezet, het viltenringetje is er tevens tussenin geplaatst. 

Volgende item is het handremmechanisme, hieronder het mechanisme achter het kunststofplaatje. 

Weer keurig op zijn plaats onder het dashboard. 

We hadden net de set met rubbers binnen voor het chassis, hier onder een aanzicht van de linker A-stijl. 

Helaas lieten de klinknagels los (ondanks de nieuwe aanschaf), uiteindelijk alles netjes voorzien van 5mm popnagels. 

Aan de onderzijde van de linker A-stijl. 

Rechtsachter......

Linksachter. 

Linker schelp voorzien van rubber strip. 

Rechterzijde voorzien van rubber strip. 

Om de spatlappen aan de achterzijde extra stevigheid te geven is zelf van plaatstaal wat strippen gemaakt. Een en ander afgelakt in zwarte lak. 

Hier is de strip te zien aan de binnenzijde van het spatbordgedeelte. 

Voor de spatlappen aan de beschermkappen van de achterzijde zijn ook een paar strips gemaakt. 

Hieronder de bevestiging. 

Het montage materiaal van de hulpstuurhuizen. De klemmen (midden onderin) zijn gestraald en worden nog in de lak gezet. 

Oude bouten worden vervangen ( M7x 35). 

Het rechter hulpstuurhuis.  Beide stuurhuizen zijn nog niet vastgezet, een en ander dient nog goed te worden afgesteld. 

De fusees van het wiellagerblok worden afgesteld. Hiervoor moet eerst de oude inkeping zorgvuldig worden bewerkt met een Dremel. 

Uiteindelijk alles nog kunnen stellen en de fusees goed door gesmeerd met nieuw vet. 

De moeren zijn weer aangebracht op de motorsteunen.


Volgende keer gaan we verder met dit geweldige avontuur vol uitdagingen! 

 

Groet,

JeePee

Andere uitdagingen 

Citroen ID & DS interieur- Exterieur onderdelen

Bent u op zoek naar specifieke onderdelen voor uw Citroën ID of DS? Zoek niet verder en neem direct contact met ons op!

Wij bieden een uitgebreid assortiment aan interieur- en exterieurdelen, perfect geschikt voor uw Franse klassieker. Bovendien verzenden wij wereldwijd.

Neem gerust contact met ons op via e-mail of bezoek onze webshop: Citro-JeePee.