De restauratie
Welkom bij Mijn Franse Godin, waar we met trots onze toewijding aan de restauratie van een Citroen DSpecial tonen.
Bekijk hier een compilatie van de dagelijkse restauratiewerkzaamheden, gepresenteerd met foto's, video's en beknopte tekst.
Waar geen foto's beschikbaar waren, zijn vergelijkbare restauratiebeelden van JeePee gebruikt.
Laat u inspireren.
Deze site wordt u aangeboden door Citro-JeePee. Naast het volgen van de restauratie, delen we ook praktische tips en technische inzichten over het onderhoud en de historie van de klassieke Citroën ID & DS.
Ontdek meer over de unieke techniek, het tijdloze design en de rijke geschiedenis van deze iconische Franse auto.
Voor liefhebbers en nieuwsgierigen is er altijd iets nieuws te leren!
Verslag 12.
16 Januari Jaar 2
Zoals je kunt zien, was het een flinke rommel, vooral bij de versnellingsbak.
Bekijk hieronder hoe het eruitzag toen deze nog aan het motorblok bevestigd was.

De versnellingsbak achterin de kofferbak geladen en naar een wasplaats gereden.
Daar grondig schoongemaakt met heet water en shampoo. Het meeste vet ging er al goed af.
Thuis de bak nog een keer behandeld met ontvetter, en het verschil was direct zichtbaar.


Aangezien de remklauwen nog in de ontvetter lagen, hebben we besloten hiermee verder te gaan.

De rechterzijde hebben we direct gedemonteerd en alle onderdelen zorgvuldig uit elkaar gehaald.

De linker remklauw zal binnenkort een vergelijkbare ingreep ondergaan.

Een eenvoudige methode om de remzuigers te verwijderen is door voorzichtig wat lucht in de kamer te blazen.

Zelfs met minimale druk wordt de remzuiger eenvoudig naar buiten geduwd.
Bekijk hieronder een voorbeeld met LHM.

Helaas zat een nippel muurvast en wilde deze met geen mogelijkheid loskomen.
Om extra grip te creëren, hebben we een klein gaatje geboord, zodat er een spijker doorheen kon.
Hierdoor kreeg de griptang beter houvast.

De linker remklauw in gedemonteerde staat.

Om de ringen te verwijderen maak ik gebruik van een tandartshaak.

Je peutert zo snel de ringen uit de remklauwen.

Een kijkje op het binnenwerk zonder rubber ringen.

Na de remklauwen zijn we verder gegaan met de achterste onderdelen van de cilindervering.
Zelfs hier is het kommer en kwel: een gebroken kogelhouder van de veercilinderstang.

Afgebroken metalen platen van de aanslagrubbers zorgen voor slijtage en verminderde functionaliteit.

De veercilinderstangen verkeren in goede staat.

Een overzicht van de lagerbus en bijbehorende lagers.


Met al dat geweld, breekt er uiteindelijk wel een steel...

De achterste veercilinders liggen zorgeloos te weken in de ontvetter, zodat ze straks weer perfect schoon en soepel functioneren.

Hieronder een overzicht van het geheel, de cilinders worden gestraald met glasparel.

Volgende keer gaan we verder met dit geweldige avontuur vol uitdagingen!
Groet,
JeePee


Andere uitdagingen

Citroen ID & DS interieur- Exterieur onderdelen
Bent u op zoek naar specifieke onderdelen voor uw Citroën ID of DS? Zoek niet verder en neem direct contact met ons op!
Wij bieden een uitgebreid assortiment aan interieur- en exterieurdelen, perfect geschikt voor uw Franse klassieker. Bovendien verzenden wij wereldwijd.
Neem gerust contact met ons op via e-mail of bezoek onze webshop: Citro-JeePee.