De restauratie

 

Welkom bij Mijn Franse Godin, waar we met trots onze toewijding aan de restauratie van een Citroen DSpecial tonen.

Bekijk hier een compilatie van de dagelijkse restauratiewerkzaamheden, gepresenteerd met foto's, video's en beknopte tekst.

Waar geen foto's beschikbaar waren, zijn vergelijkbare restauratiebeelden van JeePee gebruikt. 

 

Laat u inspireren. 

 

Deze site wordt u aangeboden door Citro-JeePee.  Naast het volgen van de restauratie, delen we ook praktische tips en technische inzichten over het onderhoud en de historie van de klassieke Citroën ID & DS.

Ontdek meer over de unieke techniek, het tijdloze design en de rijke geschiedenis van deze iconische Franse auto.

Voor liefhebbers en nieuwsgierigen is er altijd iets nieuws te leren!

Verslag 11.

9 Januari Jaar 2

 

Vandaag begonnen met het grondig ontvetten van de voorste remonderdelen.

De remblokken waren flink versleten. Ik hoor het nog: "De auto is altijd goed onderhouden..."

 

De andere kant moet er ook aan geloven. 

Eerst  maar eens flink in de ontvetter laten weken. 

In de tussentijd begin ik met het verwijderen van de retourleidingen. Hier zie je de situatie aan de rechterachterzijde.

 

 

Ik heb een deel van de balk open geslepen om een beter zicht te krijgen op de precieze aanleg van alles. 

De middelste leiding is voor de retour, de bovenste voor benzine en de onderste voor LPG. Dit alles bevindt zich tussen de B-stijl en de A-stijl. 

 

 

 

Aan de voorkant komt de retourleiding weer naar buiten. De kunststof leiding aan de voorzijde is afkomstig van de retour van de rechter voorbol. 

De andere leiding, van staal, verdwijnt in het chassis, komt verderop aan de voorkant weer tevoorschijn en eindigt uiteindelijk in het voorraadvat. 

 

 

Na het verwijderen van de retourleidingen richten we ons op de achterste remleidingen. Deze worden zorgvuldig geïnspecteerd en verwijderd. 

De punt van de schroevendraaier geeft de plaats aan van het verdeelstuk voor de remleidingen (achterzijde links). 

(Alle betreffende leidingen zijn gemarkeerd met een rode tierap.)

 

De bovenste leiding mondt uit aan de linkerachterzijde.

...  de rechterleiding eindigt aan de rechterachterzijde 

Voor het demonteren van de achteras beginnen we met het verwijderen van de torsie-as.

Een blik op de rechterkant van de torsie-as.

De afbeeldingen hieronder tonen de gedemonteerde torsie-as.

Lager-gedeelte kan worden verwijderd.

Eerst nog de veercilinder (rechts achter) verwijderen.

 

De cilinderstang en borgpen zijn duidelijk zichtbaar. Als finishing touch is links nog net een lekke lekzak te spotten.

De rubberen stofhoes (rechts op de afbeelding) is volledig versleten.

 

Borgplaat met boutje voor de veercilinder.

De oude veercilinder in focus: wassen en watergolven in perfecte harmonie...

De draagarm (rechts achter) is verwijderd.

De aanslagrubbers zijn volledig versleten en de metalen houders vertonen tekenen van doorroesting.

Het binnenlager is inmiddels succesvol verwijderd.

De moeren van de lagerbus zijn nog zichtbaar (3 stuks).

 

Na het verwijderen van de moeren bleek de lagerbus niet los te komen. In eerste instantie vermoedde ik dat de buitenkant

van de lagerbus was vastgeroest aan het chassis. Uiteindelijk ontdekte ik echter dat een deel aan de buitenzijde vastgelast was.

Met de nodige kracht is de lagerbus uiteindelijk uit het chassis verwijderd. Gelukkig had ik nog een reserve lagerbus klaarliggen.

Hieronder zie je het oude exemplaar.

 

En de winkel is weer ietsje leger geworden...


Volgende keer gaan we verder met dit geweldige avontuur vol uitdagingen! 

 

Groet,

JeePee

Andere uitdagingen 

Citroen ID & DS interieur- Exterieur onderdelen

Bent u op zoek naar specifieke onderdelen voor uw Citroën ID of DS? Zoek niet verder en neem direct contact met ons op!

Wij bieden een uitgebreid assortiment aan interieur- en exterieurdelen, perfect geschikt voor uw Franse klassieker. Bovendien verzenden wij wereldwijd.

Neem gerust contact met ons op via e-mail of bezoek onze webshop: Citro-JeePee.