Het Chassis: Stralen & Epoxy

 

Welkom bij Mijn Franse Godin, waar we met trots onze toewijding aan de restauratie van een Citroen DSpecial tonen.

Bekijk hier een compilatie van de dagelijkse restauratiewerkzaamheden, gepresenteerd met foto's, video's en beknopte tekst.

 

Laat u inspireren. 

 

Deze site wordt u aangeboden door Citro-JeePee.  Naast het volgen van de restauratie, delen we ook praktische tips en technische inzichten over het onderhoud en de historie van de klassieke Citroën ID & DS.

Ontdek meer over de unieke techniek, het tijdloze design en de rijke geschiedenis van deze iconische Franse auto.

Voor liefhebbers en nieuwsgierigen is er altijd iets nieuws te leren!

Voorbewerking: Stralen

 

Het kale chassis ontstaat door alle onderdelen te verwijderen, zodat het laswerk op de juiste manier kan worden uitgevoerd. Na het voltooien van het laswerk wordt het chassis zorgvuldig gestraald.

Voor het stralen moeten de bestaande beschermlagen van het plaatwerk volledig worden verwijderd. Deze lagen, zoals dikke teerlagen en stevige coatings, kunnen niet eenvoudig worden weggestraald.

Na het verwijderen van deze lagen is het chassis klaar om naar het straalbedrijf te gaan.

 

 

Zorg ervoor dat je een straalbedrijf kiest met uitgebreide ervaring in het werken met oldtimers. Een onervaren bedrijf kan dit behandelen als een simpele tussendooropdracht, wat vaak leidt tot problemen zoals vervormd plaatwerk na het stralen.

Dit wil je uiteraard voorkomen. 

Voor het laswerk heb je meerdere opties. Je kunt ervoor kiezen om het chassis eerst volledig te laten zandstralen, daarna het laswerk uit te laten voeren en vervolgens opnieuw te stralen om vliegroest te verwijderen. Zelf heb ik ervoor gekozen om eerst al het laswerk te laten doen, daarna te stralen en het chassis direct in epoxyprimer te laten spuiten om alles optimaal te beschermen.

 

Na het stralen wordt de auto direct voorzien van een laag epoxy-primer. Deze beschermlaag voorkomt vliegroest en biedt uitstekende bescherming voor het blootgestelde metaal.

Het chassis is weer terug op de thuisbasis. Inspecteer het zorgvuldig op eventuele plekken die mogelijk niet volledig bedekt zijn met epoxy-primer. Bij een professioneel spuitbedrijf zal dit in de praktijk vrijwel niet voorkomen. 

Inspecteer het volledige chassis zorgvuldig op eventuele gaten die kunnen zijn ontstaan door het stralen. Dit is het ideale moment om deze eenvoudig te repareren door waar nodig plaatmateriaal in te lassen.

Het chassis is gereed voor de volgende stap: het zorgvuldig afdichten van alle naden en kieren.

Citroen ID & DS interieur- Exterieur onderdelen

Bent u op zoek naar specifieke onderdelen voor uw Citroën ID of DS? Zoek niet verder en neem direct contact met ons op!

Wij bieden een uitgebreid assortiment aan interieur- en exterieurdelen, perfect geschikt voor uw Franse klassieker. Bovendien verzenden wij wereldwijd.

Neem gerust contact met ons op via e-mail of bezoek onze webshop: Citro-JeePee.