De restauratie
Welkom bij Mijn Franse Godin, waar we met trots onze toewijding aan de restauratie van een Citroen DSpecial tonen.
Bekijk hier een compilatie van de dagelijkse restauratiewerkzaamheden, gepresenteerd met foto's, video's en beknopte tekst.
Waar geen foto's beschikbaar waren, zijn vergelijkbare restauratiebeelden van JeePee gebruikt.
Laat u inspireren.
Deze site wordt u aangeboden door Citro-JeePee. Naast het volgen van de restauratie, delen we ook praktische tips en technische inzichten over het onderhoud en de historie van de klassieke Citroën ID & DS.
Ontdek meer over de unieke techniek, het tijdloze design en de rijke geschiedenis van deze iconische Franse auto.
Voor liefhebbers en nieuwsgierigen is er altijd iets nieuws te leren!
Verslag 23.
3 April Jaar 2
Met Pasen in aantocht is het een plezier om weer aan onze godin te werken.
Vandaag zetten we een stap verder met de bevestiging van het gaspedaal. Eerst hebben we het asje voorzien van een laagje kopervet.

Om te zorgen dat we aan de andere kant weer niet het gaspedaal naar binnen drukken... zetten we het voorzichtig vast met wat blokjes hout en een krikje.

Het mechanisme wordt weer vastgezet, het viltenringetje is er tevens tussenin geplaatst.

Een aanzicht van het gasmechanisme... nog even wachten totdat de as weer op de carburateur kan worden vast gemaakt.

Het volgende onderdeel is het handremmechanisme. Hier ziet u het mechanisme verborgen achter het kunststof plaatje.

Weer keurig op zijn plek onder het dashboard.


We hebben zojuist de set met rubbers voor het chassis ontvangen. Hieronder zie je een afbeelding van de linker A-stijl.

Helaas lieten de klinknagels los (ondanks de nieuwe aanschaf), uiteindelijk alles netjes voorzien van 5mm popnagels.

Aan de onderzijde van de linker A-stijl.

Rechtsachter......

Linksachter.

Linker schelp voorzien van rubber strip.

Rechterzijde voorzien van rubber strip.

Om de spatlappen aan de achterzijde extra stevigheid te geven is zelf van plaatstaal wat strippen gemaakt. Een en ander afgelakt in zwarte lak.

Hier zie je de strip aan de binnenkant van het spatbord.

Voor de spatlappen aan de beschermkappen van de achterzijde zijn ook een paar metalen strips gemaakt.

Hieronder de bevestiging.


En tot in de puntjes perfect afgemonteerd...

Montagemateriaal voor de hulpstuurhuizen: de klemmen (midden onder) zijn gestraald en worden binnenkort voorzien van een laklaag.
Daarnaast worden de oude bouten vervangen door nieuwe exemplaren (M7 x 35).

Het rechter hulpstuurhuis. Beide stuurhuizen zijn nog niet vastgezet, een en ander dient nog goed te worden afgesteld.





De fusees van het wiellagerblok worden opnieuw afgesteld. Hiervoor dient eerst de bestaande inkeping zorgvuldig te worden bijgewerkt met een Dremel.


Uiteindelijk alles kunnen afstellen en de fusees grondig doorgesmeerd met vers vet.

Wiellagerblokken worden uitgerust met een vetnippel en afgewerkt met een zwarte coating.

De moeren zijn weer aangebracht op de motorsteunen.


Volgende keer gaan we verder met dit geweldige avontuur vol uitdagingen!
Groet,
JeePee


Andere uitdagingen

Citroen ID & DS interieur- Exterieur onderdelen
Bent u op zoek naar specifieke onderdelen voor uw Citroën ID of DS? Zoek niet verder en neem direct contact met ons op!
Wij bieden een uitgebreid assortiment aan interieur- en exterieurdelen, perfect geschikt voor uw Franse klassieker. Bovendien verzenden wij wereldwijd.
Neem gerust contact met ons op via e-mail of bezoek onze webshop: Citro-JeePee.