Vrijdag 4 maart 2011

 

We gaan weer verder....

 

Er zijn  weer war spulletjes binnen.... een zekeringkastje.


 

Slang voor de voorverwarming.

 

Leidingen voor de voorste remmen.

 

In de tussentijd een slot verkregen die wel goed is.

 

De breekmoeren voor het slot worden niet toegepast, normale M7 moeren worden toegepast bij het monteren.

 

Het andere huis is weer netjes gemaakt.

 

Een en ander afgemonteerd.

 

En een kijkje vanaf de onderzijde.

 

De voorverwarmringslang is geplaatst.

 

De rubber slang voor tussen luchtfilter en Weber carburateur.

 

Op zijn plek en voorzien van een aantal slangklemmen.

 

Bovenste slang voor de carterontluchting wordt gemonteerd.

 

Wederom op zijn plek,

 

Slang tussen T-stukje en carburateur is ook aangebracht, alles loopt vrij ( van schakelstang en gasstang).

 

 

 

We gaan verder met de ontsteking, onderste stelplaat wordt schoon gemaakt.

 

Gelijk maar een nieuwe 123-ontsteking erin.

 

Eerst moet de curve ingesteld worden van de motor (DY3), met een inbusbout wordt het binnenhuis beschemd.

 

Met een klein stelblokje wordt de juiste curve ingesteld ( in mijn geval de B-curve).

 

 

 

Een aanzicht van de binnenzijde.

 

De rotor is aangebracht.

 

Voor de zekerheid even de nummers van de afgaande kabels genoteerd ( overgenomen van de oude ontsteking).

 

Klaar voor montage. ...  Eerst wel van de 1e cilinder het BDP bepalen en dan de 123 ontsteking monteren.

 

 

 

Kabels liggen nog los, bougies blijven er nog uit. De motor moet namelijk nog voor de eerste keer worden gestart.

 

De treiterslang moet nog worden afgemonteerd op het T-stukje.

 

Een en ander op zijn plek.

 

En aangesloten op het T-stukje, de slangklem is goed te zien.

 

We gaan verder met de steun van de bobine, inclusief hulpstukjes, steunen, etc.

 

De locatie van de steun op een van de voorste liggers.

 

Er wordt een nieuwe bobine geplaatst.

 

Alles op zijn plek.

 

Volgende actie is het plaatsen van het stuurhuis.

 

en een aanzicht van de linkerzijde.......

 

De afstand tussen hart stuurhuis en hart van het hulpstuurhuis is 122mm ( zie ook werkplaatshandboek).

 

Het rondsel wordt zodanig verdraaid dat er 275mm zit tussen het rubber links en hart van het stuurhuis.

 

Vervolgens wordt  het stuur aangebracht. 

 

En voorzichtig naar binnen brengen.

 

Het stuur wordt op ongeveer 30 graden naar links gezet en dan op de rondsel aangebracht.

 

Om de ring van het stuurslot goed te centreren wordt met een kraspen de linker en rechterwaarden afgekrast, dit is de speling als de stuurpen van het slot in de ring valt.

Vervolgen wordt het stuur gedraaid, zodanig dat de spaak aan de linkerzijde van het stuurwiel staat, deze stand wordt ook afgekrast.  Dan het stuur weer naar buiten trekken en de ringen vastdraaien.

 

Voor de zekerheid nog een witte streep verf aangebracht.  Vooraf zijn alle onderdelen van het stuur aangebracht.

Een en ander wordt nog netjes uitgelijnd op een later tijdstip.

 

Hieronder nogmaals een overzicht van alle onderdelen.

 

De bovenste conische ring wordt extra ingevet met lagervet. Let wel: eerst wordt het stuur weer aangebracht en vervolgens vanuit het motorcompartiment de onderdelen aangebracht.

De stuurbuis wordt op spanning gebracht en vastgezet met de klem.

 

Het onderdeel wat zorgt voor het rechtuit rijden wordt gemonteerd. Hieronder de losse onderdelen.

De beugel.....

 

Het pennetje wordt aangebracht in het chassis.

 

Eerst nog de aansluiting (hydrauliek) aanbrengen op het stuurhuis., eerst kijken of het allemaal past.

 

Het tussenplaatje met de bijbehorende rubber ringetjes. De rechtse ringetjes zijn nieuw en worden geplaatst.

 

Op zijn plek.

 

Voorzichtig aanbrengen op het stuurhuis.

 

En weer klaar voor gebruik.

 

De steun voor de aanjager wordt aangebracht, hier doorheen gaat immers de stang voor het rechtuit rijden.

 

Een overzicht van de montage.

 

En alles loopt weer op "rolletjes".

Volgende keer weer verder.