Vrijdag 14 januari 2011

 

Vandaag een drukke dag.

 

Wij zijn wezen shoppen, en wel: volledige bekleding (stoelen, bank en tapijt), banden, polyester onderdelen en nieuw dashbord.

 

In eerste instantie wilde ik Michelins aanschaffen, echter dit was een behoorlijke uitgave. Na behoorlijk wikken en wegen uiteindelijk Vredesteins aangeschaft.

Dit was helaas afhankelijk van wat onverwachte uitgaven voor andere onderdelen, en dat je moet af en toe een overweging maken.

 

 

We hebben verder de kachelradiateur in elkaar gezet. Aan de bovenzijde is een zacht rubber strip gelijmd.

 

Kachel past mooi in het slakkenhuis.

 

 

De stalen veer houdt de kachelradiateur mooi op zijn plek.

 

De rubberen hoes is met  Ligarex vastgezet.

 

De rubber onderdelen waarmee  het slakkenhuis wordt vastgezet zijn behoorlijk vergaan.

 

Een nieuwe setje ligt te wachten ( er zijn slechts drie rubbers nodig).

 

 

 

Aangezien we het plaatwerk binnenkort gaan wegbrengen: gaan we bezig met het ontmantelen van de achterdeur (links).

De schopplaat zal eerst worden verwijderd.

 

 

 

Klinknagels worden uitgeboord.

 

De slinger kan worden verwijderd door middel van het verwijderen van het pennetje.

 

De slinger is weer tijdelijk teruggeplaatst voor het verwijderen van het draaimechanisme.

 

De moertjes voor het verstellen van de stand van het raam (tegen de rubbers).

Het onderste rubberen profiel zit geheel vast gekit tegen de onderkant van de deur.

 

De schroeven van de strip zijn door het rubber heen gegaan en bieden geen houvast meer.

 

Een kijkje op het draaimechanisme.

 

De baard in het deurgedeelte is geheel vergaan en verrot.

 

 

De ruit kan worden verwijderd door het verwijderen van de clip ( let wel:  je hebt er een aan de linkerzijde en een aan de rechterzijde).

 

Hierna kan  de zijruit naar boven worden getrokken.

 

Het mechanisme kan na het losdraaien van de vier moeren worden verwijderd.

Een ding is zeker: voor de eerste keer moet je een hoop geduld hebben en je leert weer eens wat woorden te roepen :-) .

 

De geleiders voor de zijruit worden ook gestript.

 

Een kijkje aan de binnenzijde van het slotmechanisme, rechtsboven is  het handvat van de deur zichtbaar.

 

Een detail van het handvat.

 

 

 

Een detail  van de deurkruk aan de binnenzijde.

 

De deurkruk zelf.

 

Een apart mechanisme, eerst losdraaien met de moer en vervolgens verder losdraaien met de bout aan de binnenzijde van het portier.

 

 

Slagje draaien.....

 

En vervolgens verwijderen.

 

Er was een aanvang gemaakt met de achterschermen, echter onder de mooie lak ging een wereld van ellende schuil.

Dikke lagen plamuur met weggeroest materiaal, scheuren en ontbrekend materiaal om de rubbers vast te zetten.

De tijd en energie die nodig zijn voor het laswerk, stak trekken zijn niet meer in verhouding met het eindproduct.

De voorspatborden hebben ook de nodige aandacht nodig, hierdoor besloten om zowel aan de voorzijde als aan de achterzijde polyester spatborden te plaatsen.

 

Volgende keer weer verder.